.

Головна Статті Черговий етап оздоровлення економіки або Нова «ін’єкція» змін до податкового законодавства України

Статті

27.06.2014

Черговий етап оздоровлення економіки або Нова «ін’єкція» змін до податкового законодавства України

З моменту набрання чинності Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 р. № 1166-VII (надалі – «Закон») минуло три місяці.

Прийняття даного Закону неабияк сколихнуло громадськість. Назва Закону говорить сама за себе. Всіх шокував справжній стан економіки України, спорожніла скарбниця, борги, багатомільярдний дефіцит бюджету. Щоб уникнути фінансової катастрофи і створити передумови («смутні надії») економічного зростання в Україні, парламентарії знайшли вихід в посиленні податкового навантаження на платників. У результаті планувалося збільшити надходження до бюджету, удосконалити норми податкового законодавства, дбайливо і раціонально використовувати кошти держави, жодним чином не допускати розтрат, а соціально незахищеним категоріям громадян допомагати в міру можливості. Нашвидкуруч приймаючи цей Закон, депутати неодноразово пояснювали причини, якими він обумовлений, але чомусь, на мій погляд, вони були більше схожі на виправдання перед народом і перед власною совістю. Курс «лікування» економіки України був призначений.

З метою адаптації до змін, що запроваджуються Законом, набуття ними чинності розділено у часі.

Резонансні норми, що встановлюють оподаткування ПДВ за ставкою 7% операцій з постачання лікарських засобів та медичних виробів, торкнулися як імпортерів і постачальників, так і звичайних людей, що мають проблеми зі здоров’ям, вдаривши по кишені підвищенням цін на життєво необхідні товари.

На черзі нова хвиля змін. На цей раз в очікуванні не тільки бухгалтери, юристи, підприємці, а й пересічні громадяни.

Кількість новел, встановлених Законом, була такою, що їх одночасне введеннязагрожувало стати смертельною дозою для українців. Усвідомивши, що народ просто не переживе таку дозу нововведень, її вирішили розбити в часі і «лікування» економіки зробили більш тривалим. Іншими словами, ін’єкція змін у податкову систему вводиться поступово. І, на даний момент, прийшла черга нової «дози». Отже, розглянемо її склад.

Найбільш істотними нововведеннями, які торкнуться життя українців, є внесення змін до порядку оподаткування доходів фізичних осіб.

З 01 липня 2014 року збільшується ставка оподаткування пасивних доходів у вигляді виграшів, призів, процентів. Звертаємо увагу, що зміни в порядку оподаткування дивідендів, які законодавець, кваплячись,спочатку такожпланував ввести в поточному році, відкладено на 01 січня 2015 року.

Новелою є встановлення прогресивної шкали ставки податку на доходи фізичних осіб (далі – «ПДФО»). Відзначимо, що в розумінні даної статті до пасивних доходів належить оподаткування дивідендів, виграшів, призів, процентів.

Відповідно до п. 167.5 Податкового кодексу України (далі – «ПКУ»), викладеним у новій редакції, ставка податку на доходи фізичних осіб при оподаткуванні процентів, дивідендів, роялті та інвестиційного прибутку становить:

  • 15% – якщо база оподаткування не перевищує 204 прожиткових мінімумів;
  • 20% – якщо база оподаткування перевищує 204 прожиткових мінімумів, але не перевищує 396 прожиткових мінімумів;
  • 25% – якщо база оподаткування перевищує 396 прожиткових мінімумів.

Як і раніше, не включаються до бази оподаткування доходи, отримані від процентів, у розмірі, який не перевищує 17 прожиткових мінімумів.

За точку відліку приймається прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений станом на 01 січня поточного року і на сьогодні становить 1218 грн.

Таким чином, дохід фізичної особи, отриманий від отриманняпроцентів, дивідендів, роялті та інвестиційного прибутку, у розмірі, що не перевищує 248 472 грн., оподатковується за ставкою 15%, в розмірі, що перевищує 248 472 грн., але не перевищує 482 328 грн.,оподатковується за ставкою 20%, понад 482 328 грн. – оподатковується за ставкою 25%.

Відзначимо, що раніше до вказаних вище доходів застосовувалася ставка ПДФО 5%.

Як і раніше, згідно з пп. 165.1.2 ПКУ, не включаються до бази оподаткування доходи, отримані від відсотків, нарахованих на цінні папери, емітовані центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну фінансову політику і на боргові зобов’язання Національного банку України. А ось з норми, передбаченої пп. 165.1.41 ПКУ, відповідно до якої не включаються до бази оподаткування відсотки на поточні банківські рахунки, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законодавством соціальних виплат, пільга, встановлена для «зарплатних»рахунків, виключена.

Ризики подібних змін полягають у тому, що збільшення ставки оподаткування процентів може призвести до зниження кількості банківських вкладів та втрати залишків довіри до банків.

Незважаючи на те, що зміна оподаткування дивідендів набуде чинності з 01 січня 2015 року, звертаємо увагу, що виключення із загального правила оподаткування дивідендів, встановлене для оподаткування дивідендів, які реінвестуються до статутного капіталу юридичної особи, залишається. Такого роду дивіденди, відповідно до пп. 165.1.18 ПКУ, не включаються до доходу фізичної особи і, відповідно, не підлягають оподаткуванню.

Що стосується оподаткування доходів у вигляді виграшу в лотерею, то ставка податку на доходи фізичних осіб, встановлена п. 167.3 ПКУ, залишилася незмінною і складає 30% бази оподаткування. До виключень з цього правила, як і раніше, належать виграші та призи у державну грошову лотерею в розмірі, що не перевищує 50 мінімальних заробітних плат (тобто 60 900 грн.), які не підлягають оподаткуванню.

Крім того, Законом встановлено, що до бази оподаткування входить сума пенсій, в тому числі щомісячного грошового утримання, одержувані платником податків з пенсійного фонду чи бюджету, у разі, якщо розмір пенсій або утримання перевищує 10 000 грн. на місяць. При цьому оподаткуванню підлягає сума перевищення, тобто податок на доходи фізичних осіб буде сплачуватися з різниці. Згідно з пп. 164.2.19 ПКУ даний вид доходів додано до бази оподаткування. Ставка податків становить 15%. Звісно, таких «багатіїв» серед пенсіонерів не багато.

Підводячи підсумок, відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону всі перераховані нововведення в порядку оподаткування, а саме збільшення ставки оподаткування для пасивних доходів у вигляді виграшів, призів, процентів набирають чинності з 01 липня 2014 року. Що стосується оподаткування дивідендів, то підвищена ставка податку на доходи фізичних осіб торкнеться їх з 01 січня 2015 року. Таким чином, засновники підприємств можуть поки зітхнути спокійно.

Крім змін в оподаткуванні, які очікують громадян з 01 липня 2014 року, українцям варто готуватися і до інших нововведень. Так, набирають чинності зміни, передбачені п. 7 пп. 1 п. 8 розділу ІІ Закону. Дані зміни торкаються Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.1992 р. № 2811-XI. З01 липня 2014 року розмір допомоги при народженні дитини становить 41 280 грн. незалежно від кількості дітей. Як відомо, на даний момент діє градація розміру допомоги. При народженні першої дитини призначається допомога у розмірі 30 прожиткових мінімумів доходів громадян, встановлених для дітей віком до 6 років на момент народження дитини, при народженні другої – 60 прожиткових мінімумів, при народженні третьої і наступних – 120 прожиткових мінімумів. Нагадаємо, що з 01 січня 2014 року розмір прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років становить 1032 грн. Тобто допомога при народженні першої дитини, яка на даний момент дорівнює 30 960 грн., збільшується практично на 11 000 грн. Однак, таке, на перший погляд, поліпшення дуже оманливе, оскільки допомога при народженні другої і наступних дітей (на даний момент становить 61 920 грн. та 123 840 грн. відповідно), значно зменшується. Очевидно, що зазначені зміни стосуються фінансового благополуччя майбутніх батьків. Більше того, вони можуть негативно позначитися на демографічній ситуації в країні, змушуючи молоді сім’ї «відкладати народження дітей до кращих часів».

Крім вищевказаних змін, з 01 липня 2014 року набувають чинності зміни, що стосуються збільшення ставок акцизного податкуна спирт етиловий, інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, тютюнові вироби, тютюн та інші замінники тютюну. Можливо, ці нововведення не тільки стануть способом наповнення скарбниці, а й виступлять економічним методом боротьби зі зростаючою алкогольною та нікотиновою залежністю серед населення.

Таким чином, на шляху до оздоровлення економічного стану України необхідно витримати всі заходи «лікувального» впливу. Оскільки «хвороба» розвивалася тривалий час, не варто чекати миттєвих поліпшень. Однак, якщо курс «лікування» був визначений правильно, позитивна динаміка не змусить себе довго чекати. Залишається сподіватися, що внесені в податкове законодавство зміни досягнуть прогнозованого результату і стануть підґрунтям для майбутнього економічного зростання держави в цілому і кожного українця зокрема.

Усі статті

 

 

Юридичні послуги Харків

Юридические консультации в Харькове "Інком ЮРЕК". Всі права захищені ©2014.