.

Головна Статті Повне «перезавантаження» фіскальної системи України. Створення Служби фінансових розслідувань

Статті

03.06.2014

Повне «перезавантаження» фіскальної системи України. Створення Служби фінансових розслідувань

Кожна зміна влади неухильно спричиняє проведення низки реформ. Держава перетворюється на величезний комп’ютер, для налагодженої роботи якого необхідно встановити програмне забезпечення.

Добре, коли комп’ютер новий – немає необхідності щось видаляти, користувач просто може встановити програми, які необхідні саме йому. Але дуже часто комп’ютер отримується в спадок від недосвідченого користувача. І врешті придбано комп’ютер з переповненим вінчестером, ледь функціонуючою оперативною пам’яттю, з пакетом встановлених програм, які часто дублюють один одного, кількома «антивірусниками», які конфліктують і практично блокують роботу комп’ютера. Безумовно, на такій машині нормальна продуктивність виключена. У такому випадку доводиться видаляти все старе програмне забезпечення та встановлювати нове «під себе». Проводити повне форматування і перезавантаження.

Принципи роботи комп’ютера наочно демонструють діяльність держави. Нова влада – новий власник. Для налагодженої роботи необхідно забезпечити функціонування економіки, підвищення економічних показників, сплату податків, поповнення бюджету, зростання доходів населення. Якщо в державі економічна криза, то, відповідно, якась програма дала збій, а часто навіть не одна, а все програмне забезпечення працює не злагоджено.

Протягом 2014 року в правовому полі української держави постійно відбуваються реформи. Свого роду установка програмного забезпечення для економіки вже почалася. Для того щоб підвищити економічні показники вводяться різні нововведення, спрощення для платників податків, спрямовані на залучення капіталовкладень, підтримання і стимулювання розвитку бізнесу, зниження корупції серед державних органів, вимагання та бюрократії.

Так, з початку року були скасовані свідоцтва платника єдиного податку, податку на додану вартість, знизилася кількість документів, що вимагають нотаріального посвідчення, були зроблені кроки для спрощення і здешевлення процедури реєстрації бізнесу. І це тільки початок.

Нова влада готова пробачити суб’єктам підприємницької діяльності їх «старі гріхи» і на даний момент проходить розгляд та обговорення законопроекту про внесення змін до Податкового кодексу та запровадження так званого «податкового компромісу».

Хоча, мабуть, влада має намір скоріше «не прощати гріхи», а повсюдно продавати індульгенції. Тобто платникам податків залишається «покаятися», задекларувавши свої зобов’язання, сплатити індульгенцію в розмірі 15% і отримати «прощення» гріхів у розмірі останніх 85% задекларованих зобов’язань.

Торкнулися реформи і органів державної влади. Було прийнято рішення про ліквідацію Міністерства доходів і зборів України та передачі його функцій новій Державній податковій та митній службі.

Однак, при установці програм, для правильної роботи системи необхідно функціонування відмінної антивірусної бази, для того, щоб всі шкідливі файли були виявлені і знешкоджені. Тому чергові зміни, які на даний момент активно обговорюються, торкнуться органів, до функцій яких належить контроль за дотриманням податкового, бюджетного, митного законодавства, розслідування фінансових злочинів, боротьба з економічними злочинами.

Це свого роду нова антивірусна програма, яка покликана об’єднати в собі роботу кількох інших, очистити комп’ютер і значно підвищити його працездатність. І в першу чергу, необхідно провести «сканування» системи, відшукати «шкідливі програми» і видалити їх.

І перші кроки до створення такого органу, так би мовити «універсального солдата», вже зроблені.

На розгляд засідання урядового Комітету соціально-економічного розвитку та питань міжнародного співробітництва, яке відбулася 31 березня 2014 року, було винесено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про створення Служби фінансових розслідувань».

Міністерством доходів і зборів був розроблений законопроект «Про основні засади організації діяльності Служби фінансових розслідувань». Законопроектом передбачається створення нового центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом – Служби фінансових розслідувань (далі – «СФР»). Дана структура має увібрати в собі функції ряду органів, таких як Державна фінансова інспекція; податкова міліція; підрозділи Міністерства доходів і зборів по боротьбі з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом; підрозділи Міністерства внутрішніх справ по боротьбі з економічними злочинами; а також підрозділу контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України .

Ні в кого не викликає сумнівів, що фінансова система України вимагає наведення ладу. Функції перелічених органів часто дублюють один одного. Перевірка фінансово-господарської діяльності платників податків одним з органів плавно перетікає в перевірку іншим. Крім того, як відомо рівень корупції в даних структурах далеко не низький. Через це підприємцям, щоб витримати тривалі перевірки, буквально доводиться перетворюватися на «банкомат» для перевіряючих.

Основна мета створення СФР – виключити дублювання функцій тих органів, які «протидіють порушенням, які посягають на фінансові інтереси держави». Передбачається, що СФР допоможе знизити тиск на український бізнес.

Нове відомство буде підконтрольне Кабінетові Міністрів України, який буде призначати і звільняти голову служби та трьох його заступників за поданням прем'єр-міністра. При цьому раз на рік СФР звітуватиме перед Верховною Радою України про свою діяльність.

СФР нададуть широкі повноваження. Крім того, що їй будуть передані окремі питання податкового та митного контролю, вона буде мати права проводити оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування. Розшук осіб, які ухиляються від слідства і суду, накладення адміністративних стягнень – це далеко не повний перелік повноважень СФР. На підтвердження над-можливостей СФР, варто відзначити, що вона буде мати право доступу до інформаційних систем державних органів. Структури, наділеною такою владою, в Україні ще не існувало.

Відразу хочеться відзначити, що створення СФР не всі сприйняли позитивно. Так, наприклад, Державна фінансова інспекція (далі – «Держфінінспекція») не підтримала подібні ініціативи. На її погляд, об’єднання в одному органі функцій розслідування та контрольно-перевірочних функцій, якими передбачається наділити СФР є не просто нелогічним, а й містить у собі загрозу для фінансово-бюджетної безпеки держави. З одного боку, ідея розмежування контрольно-перевірочних функцій за дотриманням податкового законодавства та розслідування злочинів у цій сфері, тобто виведення функцій податкової міліції з системи органів доходів і зборів, звичайно прогресивна, але, з іншого боку, в одному органі планується об’єднати контрольно-перевірочні функції за дотриманням бюджетного законодавства та розслідування злочинів у цій сфері. Допустивши такого роду поєднання функцій, можна припустити, що контроль ведення фінансової та бюджетної звітності піде на другий план. Крім того, перевірка суб'єктів господарювання далеко не завжди вказує на те, що в діяльності платника податків будуть встановлені правопорушення. Якщо ж перевіряючий наділений повноваженнями з розслідування злочинів у цій сфері, то цілком можливе упереджене ставлення з боку фіскалів.

Другим вагомим аргументом у позиції Держфінінспекції є те, що даний орган буде наділений практично необмеженими повноваженнями, об’єднуючи в собі контрольно-перевірочні функції і правоохоронні. Це може поставити під загрозу об’єктивне і неупереджене ставлення до вивчення матеріалів кримінальних правопорушень в економічній сфері, а також збільшити ризик виникнення корупції в новому органі.

Виконуючий обов’язки голови Держфінінспекції Віктор Костюшко впевнений, що СФР необхідно створювати як правоохоронний орган з розслідування економічних злочинів на базі податкової міліції без передачі контрольно-перевірочних функцій органів Держфінінспекції.

Раціональне зерно в словах в.о. голови Держфінінспекції безумовно є, однак при цьому варто враховувати, що Держфінінспекція зацікавлена в тому, щоб контрольно-перевірочні функції залишилися при ній, і її неупереджене ставлення з даного питання можна поставити під сумнів.

Варто також відзначити, що створення такого універсального органу – ідея далеко не нова. Дане питання підіймалося ще в 2005 році. Чинний на той момент Президент України Віктор Ющенко висловлював думку про необхідність створення такого роду служби. У підтримання ідеї в квітні 2006 року народним депутатом Мойсик В.Р. було зареєстровано відповідний законопроект у Верховній Раді. Але далі законопроекту справа не дійшла.

Через кілька років ідея Віктора Ющенка була відроджена новим Президентом України Віктором Януковичем. У 2013 році керівник податкової міліції Андрій Головач запропонував свою версію проекту закону «Про Службу фінансових розслідувань України». Згідно з проектом співробітники Служби наділялися в прямому сенсі слова над-повноваженнями, вони могли застосовувати фізичну силу, сльозогінний газ і навіть вогнепальну зброю. Підкорятися фінполіція повинна була безпосередньо Президенту. Така ідея була негативно сприйнята суспільством і викликала бурхливу критику. Тому проект закону так і не був втілений в життя.

Таким чином, ідея про створення СФР далеко не нова. Однак, враховуючи нинішні реалії, очікування суспільством радикальних реформ і змін, повного «перезавантаження» органів влади, велика ймовірність втілення даної ідеї в життя. Можливо, це дозволить провести кадрові зміни у правоохоронних та фіскальних органах влади, викорінити ієрархічні і корупційні схеми.

Враховуючи вищевикладене, основна мета створення СФР – ліквідація конкуренції і неузгодженості в роботі правоохоронних органів. Основна місія Служби – захист фінансової системи держави від кримінального впливу, боротьба з тіньовою економікою, попередження і розслідування таких злочинів, як ухилення від сплати податків, шахрайство, розтрата бюджетних коштів, відмивання грошових коштів, отриманих злочинним шляхом, а також інші правопорушення, які заподіюють істотної шкоди фінансовим інтересам держави.

Чинна система, безумовно, застаріла і давно не відповідає існуючим вимогам. Нове відомство, яке поєднає в собі функції як мінімум п’яти органів, що діють на даний момент, покликане стати на захист, як законних фінансових інтересів держави, так і прав суб’єктів підприємницької діяльності від протиправних втручань, нескінченних перевірок та вимагань з боку різних фіскальних та правоохоронних органів.

Концепція створення СФР передбачає, що створення такого роду структури триватиме кілька років. Оскільки кількість скоюваних економічних злочинів з кожним роком неухильно зростає, потреба в органі, який оперативно реагуватиме на будь-який прояв порушень у фінансовій сфері держави, не викликає сумнівів.

Форсування створення такого відомства, в першу чергу, можна обґрунтувати тим, що чиновники, які прийшли влади, прагнуть продемонструвати свою активну діяльність і усунути існуючі недоліки. Очікується внесення змін до Податкового кодексу, що стосуватимуться введення «податкового компромісу», що дозволить підприємцям уникнути кримінальної та адміністративної відповідальності за умови сплати незадекларованих платежів з податку на додану вартість (шляхом заниження податкового кредиту) та податку на прибуток підприємств (шляхом заниження витрат) за будь-які періоди до 01 січня 2014 року. Дотепер до кінця залишається не ясним порядок визначення таких платників, виявлення їх серед інших. Який орган буде визначати «обраних» і «пропонувати» їм добровільно подати декларації. Цілком імовірно, що це буде перша задача для роботи нової структури. Володіючи широкими повноваженнями, для такого роду відомства впоратися з поставленим завданням не складе труднощів. СФР зможе і виявити порушників, і «схилити до добровільної сплати» незадекларованих платежів і, у разі потреби, притягнути до відповідальності.

Безсумнівно, концентрація такої кількості повноважень в одному відомстві, збільшує ризик піддатися корупційній спокусі. Залишається сподіватися, на відсутність зловживань повноваженнями в СФР, на дотримання принципів професійної етики та неупередженості з боку її співробітників. У такому випадку, є велика ймовірність того, що дана «антивірусна програма», справді «очистить» фіскальну систему, зведе на «ні» тіньову економіку, а всі «шкідливі» починання будуть припинятися на корені.

Усі статті

 

 

Юридичні послуги Харків

Юридические консультации в Харькове "Інком ЮРЕК". Всі права захищені ©2014.