.

Головна Статті Прийнято законопроект № 10656 від 21.06.2012 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем і розвитку безготівкових розрахунків)».

Статті

02.10.2012

Прийнято законопроект № 10656 від 21.06.2012 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем і розвитку безготівкових розрахунків)».

21.06.2012 року у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем і розвитку безготівкових розрахунків) під № 10656. Суб'єктом законодавчої ініціативи виступив Національний банк України. Законопроект вже пройшов два читання і 27.09.2012 року переданий на підпис Президенту України.

Даним законопроектом пропонується внести зміни до низки законодавчих актів, серед яких: Закон України «Про Національний банк України»; Закон України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні»; Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг України»; Цивільний кодекс України; Кодекс України про адміністративні правопорушення; Кримінальний кодекс України; Закон України «Про захист прав споживачів»; Закон України «Про електронний цифровий підпис»; Закон України «Про державну податкову службу в Україні».

Основними положеннями законопроекту є наступні.

  • Розширення функцій НБУ в частині здійснення нагляду за платіжними системами і системами розрахунків. Нагляд в себе включає як моніторинг та оцінку на відповідність вимогам законодавства України, міжнародних стандартів нагляду за платіжними системами, так і застосування заходів впливу.
  • Віднесення до повноважень НБУ визначення порядку здійснення нагляду за платіжними системами, яке відображається в нормативно-правових актах Національного банку України. Однак, платіжні системи створюються як банками, так і небанківськими установами, у зв'язку з чим порядок здійснення нагляду повинен регламентуватися не підзаконними нормативними актами, а спеціальним Законом, яким виступає Закон України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні».
  • Обмеження використання розрахунків готівкою, про що свідчить запровадження так званих електронних грошей, які зберігаються на електронному пристрої і використовуються як засіб платежу. Електронні гроші надаються в обмін на готівкові або безготівкові гроші. При цьому, суб'єкт господарювання, який прийняв електронні гроші як оплату за товари, роботи, послуги має право обміняти їх виключно на безготівкові гроші. Крім того, банки та учасники платіжних систем, що приймають готівку для подальшого переказу, повинні створювати архіви електронних документів (зберігання інформації про вжиті готівкові кошти, створення реєстрів).
    4. Отримання готівки через банківський автомат стане платною послугою. Так, еквайр зобов'язаний ознайомити користувача з розміром власної комісійної винагороди за отримання готівки через банківський автомат безпосередньо перед ініціюванням операції.
  • Введення граничних сум розрахунків готівкою і для фізичних осіб, чого раніше не було. Такі граничні суми встановлюються НБУ. Поки про ліміти здійснення операцій з готівкою мова не йшла. Але, враховуючи досвід європейських держав, наприклад, у Греції це 1500 євро, в Італії - 1 000 євро, можуть виникнути ситуації, при яких податкова адміністрація може цікавитися, звідки у Вас гроші. На сьогоднішній день податкова інспекція не має таких прав. Це вже друга спроба впродовж 2012 року надати можливість податковим органам контролювати походження коштів. Перша спроба - наказ Міністерства юстиції України № 296/5 від 22.02.2012 р. «Про затвердження порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», в п. 2.2 Глави 2 якого вказувалося: договори про відчуження або заставу нерухомого та рухомого майна посвідчуються нотаріусами за умови письмової згоди відповідного податкового органу», однак в такій редакції наказ не пройшов.
  • Запровадження адміністративної відповідальності за: порушення порядку прийняття готівки для подальшого її переказу банком; порушення порядку здійснення операцій з електронними грошима; порушення законів України і нормативно-правових актів Національного банку України, які регулюють переказ коштів в Україні; порушення законів України і нормативно-правових актів Національного банку України щодо здійснення нагляду (оверсайту) за платіжними системами і системами розрахунків.
  • Окремої уваги заслуговує внесення змін до статті 8 Закону України «Про державну податкову службу в Україні», яка з 12.08.2012 року втратила чинність, що свідчить про підготовку законопроекту в екстреному порядку, на швидку руку. Також, він викликав досить неоднозначні думки серед гравців ринку.

    Вважаємо, що законопроект потребує доопрацювання і уточнення. Аналогічну думку поділяє і Головне юридичне управління Верховної Ради України, яке вважає, що прийняття закону у запропонованій редакції призведе до неоднозначного тлумачення в застосуванні і, як наслідок, прийняття суб'єктивних рішень.

    Адвокат Харьков, профессиональные адвокатские услуги - ведение уголовных дел.

Усі статті

 

 

Юридичні послуги Харків

Юридические консультации в Харькове "Інком ЮРЕК". Всі права захищені ©2014.